Dravel och allt möjligt

Visar 25 inlägg - 26 till 50 (av 801 totalt)
  • Författare
    bajen-loveU4ever
    • 153

Besviken på Byn…

Nu får vi hoppas på  nån av de andra två…när nu det blir avgjort…verkar vara drabbade av mkt smitta…

=/

0
    Bäs
    • 1010

Skit att de inte höll emot sista matchen… nu är det all in på väschötarna, skit samma vad de gjort innan, vinn bara vinn.

0
    Bäs
    • 1010

Då fixade edsbyn den, nu ska de bara fixa nästa också. Tack

0
    Bäs
    • 1010

Mycket som var under isen idag…
    Men de där lapparna kan åtminstone göra något åt det.

0
    bajen-loveU4ever
    • 153

Byn var under isen, inte på…

Gonatt!

0
    bajen-loveU4ever
    • 153

Jaha, Byn, ikväll då….

0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 740

…för övrigt kallas färg-täckningen på Skräcken för sabino, då han inte är en ”ren” albino!

Pappa är enligt stamtavlan kolsvarta Teckno Odin och mamma är mörkbruna Bodbäcks- Siv!
    …man skulle ju kunna tro att ”Sivan” vänstrat! 🙂 🙂

0
    Bäs
    • 1010

Ha ha, så var det ju…

0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 740

…jodå!

Björn ”Skräcken” Linder… han ”vässade” publiken under Elitloppet! 🙂 🙂

Stig H:s bröl skrämde inte "Skräcken" | Trott o Sport

0
    bajen-loveU4ever
    • 153

Underbart fin, Skräcken!

Tunn för att vara kallblod.

Borde kanske fått ett snällare namn.   =) =)

Grattis Palicka och grabbarna till OS biljetten!

Bra jobbat, Byn!  2 gånger till så…

0
    Bäs
    • 1010

Fanns det inte en tränare/kusk som hette Skräcken? Känner igen det som sjutton…

Heja byn, ta 2 till mot svinen nu.

0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 740

God kväll GU!

….har fått en ny favorithäst, kallblodet Skräcken!

Detta något ovanligt färgade kallblod kommer följas på banorna! 🙂
    Skräcken har det mesta emot sig, men jag tycker han är fantastiskt fin! Han går redan fina tider…trots sina 3 bast! Skräcken sträcker på sig.jpg

0
    Bäs
    • 1010

Kan inte se något lag som vinnare i bandyn, men ett jag INTE vill se. Slut på meddelandet

0
    Bäs
    • 1010

Nä, ser inte roligt ut alls om man nu ska gå på ryktena.

0
    K.K..
    • 84

Vad är det som händer i vår klubb? Kindlund går på dagen av personliga skäl och locket på.  Rykyen florerar och man blir mörkrädd.

0
    Bäs
    • 1010

Det här är nog mer Dravel än Bajen

Kenta Gustafssons hårda liv – sanningen om sexchocken

Kenta Gustafsson kysste programledaren Bengt Bedrup på munnen i ”Melodifestivalen” iklädd en sextröja.
    Foto: TOMMY PEDERSEN

Kenta Gustafsson gjorde kaos med Melodifestivalen 1980.

Han ställde sig på scen i en tröja som uppmuntrade oralsex och efteråt gav han tv-legendaren Bengt Bedrup en kyss.

– Alla program vinner på att ha med någon halvgalen människa som skapar den där oron, säger Lennart Wetterholm, som producerade direktsändningen för 41 år sedan.

Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.

Intervjun efter att Kenta Gustafsson framfört sin ”Utan att fråga” i Melodifestivalen 1980 är legendarisk.

Programledaren Bengt Bedrup, i strikt svart kostym, frågar Kenta, som bär grå kavaj över en tröja med texten ”69 – try it, you’ll like it”, om låten:

– Kenta, din musik, ditt sätt att vara och din text. Det för oss in i en lite annorlunda verklighet. Har du hämtat det här ur det liv du har levt, ett ganska hårt liv?

– Jag frågar dig, har inte du levt hårdare än jag, replikerar Kenta.

– Det vet jag inte, vi kan träffas och snacka om det, du och jag, svarar en överrumplad Bedrup.

Kenta Gustafsson säger sedan att han ska bli bärplockare och slutar sedermera sexa i tävlingen. Efteråt ger han Bengt Bedrup en kyss på munnen.

Välkänd från dokumentärerna

Vid det här laget var Kenta Gustafsson välkänd från Stefan Jarls dokumentärfilmer ”Dom kallar oss mods” och ”Ett anständigt liv”, som tillsammans med den senare ”Det sociala arvet” utgör den så kallade Modstrilogin. I filmerna skildras missbruk och allmän skörlevnad.

Samtidigt var Kenta Gustafsson verksam som artist och gav ut ett par skivor i början av 1980-talet – hans mest kända sång är troligtvis ”Just i dag är jag stark” som används som inmarschlåt av fotbollsklubben Hammarby.

– Han var med i Melodifestivalen på fullt allvar. Han var känd för att kröka och allt det där men man ville visa att det fanns andra sidor, säger Lennart Wetterholm, som var producent för Melodifestivalen 1989.

– Sedan var det ju en jäkla rolig kille och Bengt Bedrup var orädd angående att ha med en sådan. Det var några som sa att ”bara han inte blir packad nu”, det fanns ju sådana farhågor, men Bedrup var cool och sa ”skit i det, det där fixar vi”. Han var ju så pass rutinerad och jag tror att det var en kvalitet att ha med en sådan kille som inte var artist i första hand.

Troligtvis hade Kenta Gustafsson också tagit några öl innan han ställde sig på scenen.

– Efter sändningen garvade Bedrup och sa att ”han luktade bärs så att jag höll på att bli packad”, berättar Lennart Wetterholm.

Kenta Gustafsson levde ett hårt liv men höll sig undan de tunga drogerna.
    Han blev 54 år gammal.
    Foto: HASSE HOLMBERG / FOTOGRAFERNA HOLMBERG TT NYHETSBYRÅN

När det begav sig var det Kenta Gustafssons aningen burdusa framtoning och en sångstil som knappast kan kategoriseras som traditionell skönsång som väckte känslor.

I dag är det det dock framför allt tröjan som uppmuntrade ömsesidigt oralsex, komplett med en illustration som visade hur sexställningen 69:an går till, som brukar uppmärksammas.

Kentas sextröja lyfts ofta fram som en av skandalerna i Melodifestivalens historia.

Men 1980 fanns det ingen som helst diskussion om huruvida SVT skulle låta honom bära tröjan eller inte.

– Nej, jag har inget minne av det. Det var inga problem med den, säger Lennart Wetterholm, som producerade totalt fem Melodifestivaler för SVT.

– Det var inte heller någon diskussion om det efteråt. Sådant där hade man kommit ihåg, om det hade blivit ett jäkla liv.

”Vinner på att ha med någon halvgalen människa”

Lennart Wetterholm är dock övertygad om att Melodifestivalen 1980 blev ett mycket bättre tv-program tack vare Kenta Gustafssons medverkan.

– Jag tycker att alla program vinner på att ha med någon halvgalen människa som skapar den där oron, säger han.

Senare under 1980 visade det sig att Kenta hade visst fog för sin fråga till Bengt Bedrup om det hårda livet. När Bedrup var gäst i ”Här är ditt liv” i slutet på året berättade han öppenhjärtigt om sina alkoholproblem – senare började han informera om alkoholens baksidor i tv-program som ”Beska droppar” och boken ”Drick och må bra”.

Mot slutet av sitt liv led Bengt Bedrup av Parkinsons sjukdom och han dog 2005, 76 år gammal.

Kenta Gustafsson levde ett hårt liv men höll sig undan de tunga drogerna. Han drabbades dock av sjukdom och gick bort 2003.

Han blev 54 år.

MELODIFESTIVALEN 1980

Den 20:e upplagan av Melodifestivalen sändes från tv-huset i Stockholm den 8 mars 1980 med Bengt Bedrup som programledare.

Förutom Kenta Gustafsson, som gjorde oväntad schlagerdebut, återfanns en lång rad folkkära artister i startfältet – Tomas Ledin, Eva Dahlgren, Ted Gärdestad, Janne Lucas Persson och gruppen Chips med Kikki Danielsson och Lasse Holm.

Vann gjorde till slut Tomas Ledin med ”Just nu” som därmed fick representera Sverige i Eurovision Song Contest i Haag där han slutade tia.

0
    Bäs
    • 1010

Ha ha, vettigt är väl inte ett kriterium för att skriva? Då hade inte Internet funnits.

0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 740

God morgon GU!

Tyvärr finns det inget vettigt att skriva, så jag skriver inget mer… hej då!

0
    bajen-loveU4ever
    • 153

6753 kr in på hästarna denna fredag.  8019 kr totalt hittills i mars.

Inte lika mycket som en viss ”gubbe” här på vårat forum, men rätt fin inledning på mars iallafall…  =) =)

Bra jobbat av gurkorna i afton…dessutom…

+1
    Bäs
    • 1010

Ja, man är präktigt trött på att kolla matcher på den fyrkantiga lådan… det är ju en gåta när, om och inte minst hur. Inte en bandymatch, inte en handbollsmatch och inte en fotbollsmatch på över ett år. Kommer inte ihåg den sista bandymatchen förra säsongen, men det bör ha varit tidigare än så här. Det sista man gjorde i någon större mängd var väl årsmötet. För visst var väl Grängeseventet före årsmötet? Jo fan, det var det för jag vann ju några glassarbiljetter till cupmatchen någon vecka senare.

+1
    K.K..
    • 84

God morgon GU! Tror inte vi kan vara på plats på Söderstadion före EM i alla fall. Det blir fyra matcher hemma som man då missar. Hoppas att man i alla fall kan gå på lokal eller samlas ett gäng för att se matchen mot dif.

0
    Bäs
    • 1010

Blir ingen 7:a idag, mest för att jag inte lämnat in något, bommade det helt enkelt.

0
    Bäs
    • 1010

Ha ha, ja nä det hade den nog inte… spel samma dag kan jämföras kanske.

0
    Bäs
    • 1010

Min 7:a hade gett mer… men man kan inte ha mer än 7 så bara att gratulera. Nu blev det ett par hamburgare och inte insatsen tillbaka, men låg rätt bra till efter 4 lopp, då fick jag in 2:orna och sista gick väl inte att missa egentligen..

0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 740

God kväll GU!

7 rätt idag… 🙂

+1
Visar 25 inlägg - 26 till 50 (av 801 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.