Bajen, bara Bajen

Visar 25 inlägg - 151 till 175 (av 1,421 totalt)
  • Författare
    Bäs
    • 1062

Lite sordin på glädjen blir det ju med att Kindlund slutat med omedelbar verkan. Inte mycket mer än så är sagt från officiellt håll och att Yxan tar rodret tills vidare

Hammarby Fotboll

0
    HOFF
    • 36

Det blev en riktigt härlig söndag, råttfällan slog igen och packet från sålna grinar stort i media.. HA HA HA!

Just idag är jag stark – just idag mår jag bra – jag förs framåt av kraftiga vindar!

Fan vad man längtar efter att få stå på läktaren och sjunga in Bajen!

Skål i kaffet

0
    Bäs
    • 1062

Trelleborg i cupkvarten alltså och om vi vinner där så blir det borta mot vinnaren diffen-fuskersund. Många teorier som cirkulerar, senaste är att vi får ”borta” om diffen vinner och hemma om öfk vinner, förutsatt att vi vinner över tff såklart, vilket inte är så klart, ännu.

0
    Bäs
    • 1062

Annars är ju den här ”stoppern” av Selmani rätt snygg

https://twitter.com/i/status/1368574274915688450

0
    Bäs
    • 1062

Alltså, jag har så totalt fastnat i att kolla hur Ludde rör sig… han är ta mig sjutton överallt i närheten av bollen. Tar omöjliga toklöpningar, stoppar anfall och serverar mackor… sen hur han gör 3-2-målet är ju så sjukt snyggt och bra. En liten tå, rundar målisen, nära ramla, kommer på benen och slår en boll förbi 3 spelare i mål. Man blir inte heller ledsen över att se Amoo, det haan förmodligen har mest emot är att han är 163, resten ligger som en oskriven bok. En fotbollens Vranjes, gillar köttbullar som bara tar sig fram och igenom.
    Grymt mål av Rodic, svårt att säga vilket av de 3 som är snyggast och varför måste man det…? Alla 3 målen är baljor man minns.

Om de svarta säger jag inget… goitum har i en kvällis redan sagt att det inte var en straff, säger mer om det laget än ord.

0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 776

God eftermiddag GU!

Trots den sedvanliga billiga ”bonusstraffen” och givetvis hittades även en utvisning, så vann vi matchen…
    …vad skall de skylla på nu?

Rodic.. 🙂 🙂 🙂

0
    Bäs
    • 1062
    Bäs
    • 1062

Lite drygt 1 och en halv timme till avspark och vasaloppet avklarat (av de som klarat av det)
    Fan vad trist det är att inte kunna se live och då menar jag inte Vasaloppet…
    Har Billborn fått ihop det både taktiskt och lagmässigt? Det får väl visa sig.

0
    Bäs
    • 1062

En ny vinst för handbollen, borta mot Lindesbeg. Underläge i halvtid vänds till vinst med 6 bollar. 20-26
    Känns som att det känns klart nu, men inte helt…

0
    Bäs
    • 1062

Praktseger av handbollen idag… 33-22 mot den onämnbara klubben, ett rakt av vackert resultat.
    Ledning med 4 pinnar och en match mindre spelat än 2:an på det +39 bättre i målskillnad. Det är inte slut än, men det ska väl till någon form av underverk om inte handbollen ska gå upp. Närmast skulle väl vara att det beslutas att inget lag går upp.

0
    Bäs
    • 1062

Hur i hela helvete kan de släppa in det sista målet när matchen är slut och slutspelet klart… det finns ju inte.

0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 776

…VILKET JÄVLA FIASKO!

0
    Bäs
    • 1062

Som att vi inte skulle kunna nyttja det numerära övertaget bättre så åker Felix ut, känns inte ok alls när det är framåt och mål som gäller. Förefaller klumpigt eller åtminstone onödigt, har ju inte sett utan hört på Sportradion att det var en frilägesutvisning.

0
    Bäs
    • 1062

Nu gäller det som det heter… Nyström har startat hårt verkar det som. Meeeen, vi behöver fler mål än saik och då är grönvita utvisningar inte bra.

0
    Bäs
    • 1062

Då har man näthandlat chokladdryck då… dessvärre var det bara proteinvarianten som funkade i beställningen, men en signerad bandyboll är ju skoj ändå och 2 flak eftersom jag egentligen ville ha den vanliga, men så blev det en av varje.

Det man inte drar in på travet får man lägga ut på bandyn 🙂

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 776

God morgon GU!

Det bidde sju femmor igår…

Det bidde oxå idel vinster för klubben…bra där!
    ..men får vi se de olika säsongerna live?

Bekymmersamt med bandyn!
    ….det kan visa sig vara ett ödesdigert tapp…. en ”säker” 6-3 ledning till ett kryss på 10 minuter!
    Kan inte riktigt se hur vi skall ta poäng i Sandviken, då vårt försvarsspel är ytterst mediokert och vi saknar skärpan i avsluten!
    …samtidigt kan det räcka med ett kryss, om Broberg vinner hemma mot Motala!
    Samma Broberg som fick en minst sagt uppseendeväckande hjälpande hand av ”deonämnbara”…

Får Motala med sig ett kryss, måste vi vinna…vinner de har vi spelat färdigt för säsongen, vilket får betraktas som ett präktigt fiasko!

Skall vi göra oss gällande nästa säsong…så behövs ny tränare med ett modernt spelsystem, då vårt ”Karlssonska” är föråldrat och förutsägbart!
    Viktigast…gör klart med Mossberg, Fagerström, Robin, Bulatov, David, Mörkdal och Milerud om spel nästa säsong!
    Framtiden finns i David Jansson, Axel Jansson och Lucas Dalin, så var rädda om dem med!
    Vi måste avyttra minst 4 spelare från dagens trupp…
    Värva in två backar, en mittfältare och en anfallare!
    Tyvärr håller inte Nyström och Larsson i en startelva…
    Sedan behöver Nyman hitta tillbaka till sitt ”elaka jag” nästa säsong, då han inte kommit upp i nivå i år…men han förtjänar en chans till!

Klim Tarasenko är för mig en verkligt klar besvikelse…han var ordinarie i en av ryska ligans bättre lag, men det ser man ingenting av i Bajen!
    Alexander Egorychevs korta medverkan lovade gott, men han skadade sig och ”pös” hem…en besvikelse det med!

På min önskelista står August Elebring, Robban Rimgård, Jeppe Jonsson och Ted Hedell!…alla med förflutet i Bajen!
    Motalas Philip Florén gillar jag också…

…och att vi slipper långtidsskador!

0
    Bäs
    • 1062

Lite knepigare blev det i Tyresö för handbollen, underläge efter första sen gick tåget och det var Tyresö som stod kvar på perrongen. Viktig vinst såklart.

För tjejerna blev det väl i det närmast promenadseger 7-0 mot Älvsjö

För övrigt var det trevligt att höra admins röst i herrmatchen. Var ett tag sedan man hörde hans väna stämma.

0
    Bäs
    • 1062

Ganska klar vinst, men visst finns en del att slipa på.

0
    Bäs
    • 1062

Har ju den ena kanalen, så det borde räcka, gott så… en vinst så känns det ännu godare.

0
    Bäs
    • 1062

Ännu surare blir det ju när man ser på matchstatistiken från Brobergmatchen… missad straff och 6 insläppta i andra halvlek av det andra laget.

Man får väl hålla till godo med en cupmatch idag, bara att hitta kanalen också. Blir väl fulstream…

0
    Bäs
    • 1062

Sur torsk

0
    Bäs
    • 1062

Bra och viktig seger det där… några till behövs nog. Kämpa!

0
    BAJEN ÄLTA NR 8
    • 776

God kväll GU!

Det var en ”tegelsten” det… 🙂 🙂

Kan nämna att Motala besegrades enkelt med 8-2…

+1
    Bäs
    • 1062

Då tar jag och mastodontklistrar in en artikel om Huski:

Hammarby kallar sponsoravtalet med Huski Chocolate för det största i svensk klubblagsfotboll.
    Enligt SportExpressens uppgifter är det värt uppemot 10 miljoner kronor om året.
    Bakom företaget finns en hemlighetsfull mångmiljardär.
    Han är fastighetsmagnat, kallas ”Kungen av Rinkeby”, samlar konst, äger en ranch i Texas och har köpt ett flygbolag.
    Det här är historien om Mikael Andersson, 49, och hur avtalet blev till verklighet efter frusna bandykvällar på Zinkensdamms IP.

”Samarbetet är troligen det största och mest omfattande samarbetsavtal som ingåtts i svensk klubblagsfotboll.”

Hammarby Fotboll snålade inte med beskrivningen. Den nya samarbetspartnern Huski Chocolate skulle ta plats mitt på tröjorna för både herrar, damer och ungdomar. Efter att ha sponsrat Hammarby Bandy i två säsonger och damernas A-lag under förra året var det både en och två som höjde på ögonbrynen när klubben under måndagen meddelade att den tidigare tröjsponsorn för herrarna, Jobman, skulle flytta på sig till förmån för chokladdrycken.

– I och kring Huski Chocolate finns det starka och långsiktiga investerare som också ser stora fördelar och möjligheter i ett samarbete med klubben, menade bolagets vd i Sverige, Linus Wessman, i ett uttalande på klubbens hemsida.

Även Hammarbys vd, Henrik Kindlund, stämde in i kören.

– Det ekonomiska tillskott som detta partnerskap innebär kommer ge oss förutsättningar och det bränsle vi behöver för att fortsätta vår resa mot toppen på bästa sätt.

Enligt uppgifter till SportExpressen kan avtalet generera så mycket som tio miljoner kronor om året till Hammarby.

Men vilka är de ”starka och långsiktiga” investerarna bakom chokladdrycken?

Huski Chocolate har väckt uppmärksamhet över hela världen med flera sponsoravtal inom idrotten de senaste åren. Bland annat har bolaget sponsrat Formel 1-teamet McLaren, fotbollsklubben Millwall, Alfa Romeo och Ganassi Racing.

I sin senaste årsredovisning visade den svenska grenen Choki AB, som står bakom Huski Chocolate i Sverige, upp en omsättning på 2,8 miljoner kronor. Med bara två anställda och några tusen följare i sociala medier var det enkelt att fråga sig hur väl de tunga investeringarna i marknadsföring slagit ut.

Hur kan ett litet dryckesföretag göra den här satsningen?

Bilden klarnar när man bläddrar bakåt i ägarstrukturen.

Det svenska bolaget ingår i en koncern tillsammans med Huski LCC, baserat i USA och registrerat på racerföraren Stanton Barrett, och Huski Europe BV, baserat i nederländska Nijmegen. Dessutom finns ett Huski International LTD registrerat i Storbritannien.

Företagets två frontfigurer heter Linus Wessman och Robin Hallberg.

Wessman är vd i Choki AB och det engelska bolaget. Robin Hallberg sitter som ledamot i styrelsen för Choki AB.

Det gör även två representanter från fastighetsbolaget Kvalitena AB, som äger 20 procent av Choki AB: Kvalitenas före detta vd Knut Pousette och Seth Lieberman. Lieberman är även Choki AB:s styrelseordförande.

Kvalitena AB ägs i sin tur av det holländskbaserade moderbolaget Dorco International.

Bakom Dorco International står en svensk fastighetsmiljardär: Mikael Andersson, 49.

Köpte skandalomsusat flygbolag

Mikael Andersson är uppvuxen i Kilafors och pluggade till civilingenjör i Gävle. Han har sedan startat och framgångsrikt drivit en lång rad fastighetsbolag, däribland Kvalitena AB. Nu för tiden figurerar han inte i bolaget i någon officiell kapacitet, men enligt Dagens industri är det Andersson som styr affärerna. 

Seth Lieberman, styrelseordföranden i bolaget bakom Huski Chocolate, är en konstant följeslagare genom Mikael Anderssons affärer. Expressen har tidigare berättat om hur Lieberman arbetade på GE Capital i början av 1990-talet och då träffade Andersson. Än i dag har Lieberman betydande roller i flera bolag som går att knyta till Andersson, däribland Choki AB.

Sedan 2001 är Andersson registrerad som boende i Monaco av svenska myndigheter. Han äger en stor våning på Strandvägen, där även Kvalitena AB är hemmahörande, och enligt uppgifter i flera svenska medier även en ranch i Texas och ett boende i England. Hans fastighetsimperium beräknades redan 2016 vara värt över 20 miljarder kronor.

Andersson har aldrig uttalat sig om sina fastighetsaffärer i svenska medier. Endast en bild finns tillgänglig på honom, från Stendörren AB:s bokslut 2014.

Däremot har han blivit omskriven vid ett par tillfällen. Dels när Dagens industri avslöjade att han köpt Sandvik och SCA:s skandalomsusade flygbolag Bromma Business Jet 2016, och dels senare samma år när han gjorde ett ”miljonklipp” genom att sälja hyresrätter i Stockholms förorter, en affär som kritiserades och som bland annat Expressen skrev om. 

I samband med affären tillskrevs han namnet ”Kungen av Rinkeby” av Dagens industri.

Bilden av honom som mystisk byggs sedan vidare. Under årens lopp sipprar uppgifter ut om ett vapenintresse, det skrivs om en gigantisk swimming-pool på taket ovanför våningen på Strandvägen, om bilar och båtar, om en man som kallas ”Mr. Big Spender” av människor i sin närhet.

Vad är sant och inte?

Det finns bara ett ämne som Andersson kommenterat själv: Sin sponsring av Bollnäs bandy.

Där börjar också spåren som leder tillbaka Hammarby Fotbolls historiska sponsoravtal.

Blåste ärkerivalen på sällsynt tavla

”En anledning till vårt engagemang i klubben är att jag är uppvuxen i Kilafors, jag och släkten gillar bandy och självklart vill man hjälpa bygden där man kommer i från”. 

Det är hemsidan Bandypuls som plötsligt publicerar ett mejlsvar från Mikael Andersson i oktober 2015.

Den hemlighetsfulle fastighetsmagnaten, mångmiljardären som aldrig visar sig i dagsljus, kommenterar en oväntad intäkt för en ekonomiskt utsatt bandyklubb i Hälsingland.

Anderssons uppväxtort, Kilafors, ligger bara en och en halv mil söder om Bollnäs. Via bolaget Gimmel Fastigheter AB visar det sig att han hjälpt till att finansiera en bandyhall.

Andersson berättar för Bandypuls vidare hur engagemanget i Bollnäs väckts till liv av ett telefonsamtal från Bollnäs sportchef.

”Det var att Robert Lindgren från klubben ringde mig i Stockholm förra året när klubben var i dåligt skick och saknade en del spelare och sponsorer. Sådant engagemang imponerar på mig och mina kollegor. Detta då vi också har varit i samma sits i många bolag genom åren där vi också fått gå genom eld och vatten för att vinna framgång. Detta engagemang finns i Bollnäs och i hela idrottsrörelsen och det är precis det som vi eftersträvar i våra bolag. Därför är vi nu sponsorer med ett antal bolag som ingår i Kvalitenagruppen”, skriver han.

Med hjälp av Andersson värvar Bollnäs tre etablerade spelare – Daniel Berlin, Per Hellmyrs och Patrik Nilsson – och lyckan vänder.

I SM-finalen 2017 möter man ärkerivalerna Edsbyn – och i upprinnelsen till matchen ska Andersson ge sig till känna igen, om än på ett annat sätt.

I december 2016 är det fullt budkrig när auktionsfirman Bukowskis annonserar ut en tidigare helt okänd tavla av konstnären Johan Erik Olsson, ofta kallad Lim-Johan. Tavlan, som föreställer en älg och en jakthund, har återfunnits vid en husrenovering.

Boende i området lanserar en kampanj – ”Nu ska Lim-Johan hem” – för att tavlan inte ska lämna bygden. Tillsammans skrapar invånare i Edsbyn och Ovanåkers kommun ihop 480 000 kronor för att få tag i den och låta den hänga på ett museum – men någon annan vinner budgivningen: Mikael Andersson.

Efter budgivningen försvinner Andersson från offentligheten på nytt.

Bollnäs-spelaren Per Hellmyrs är en av få som har kontakt med honom. Till Dagens Nyheter säger han att man har ”en promilles chans att nå honom”.

– Det här har blivit stort för honom och det är kul. Han jobbar enormt mycket, men ibland är han på plats på Sävstaås. Han brukar se matcherna när vi möter Bajen borta. Han stöttar oss och det är jättekul, säger Hellmyrs.

”Har gjort många saker folk inte vet om”

Nog brukar Mikael Andersson se bandymatcher på Zinkensdamm, och det är här roten till Hammarby Fotbolls nya sponsoravtal tycks stå att finna.

Enligt SportExpressens uppgifter är Andersson på plats med jämna mellanrum – men inte bara det. Han har, bland annat genom D. Carnegie där Kvalitena AB tidigare var största ägare, sponsrat Hammarby Bandy i flera år.

Linus Wessman, vd på Huski Chocolate, vill inte gå in på namn men säger att ”kontakten med Hammarby Bandy kom via Huskis investerare”.

– Det var så kopplingen uppstod. Det kan jag säga, men inte mer än så, säger Wessman.

Wessman vill inte gå in närmare på vilken roll Mikael Andersson själv spelat i avtalet med Hammarby Fotboll, eller hur hans engagemang ser ut.

– Jag kan tyvärr inte uttala mig om Mikael Andersson och hans engagemang i de olika sporterna. Inga kommentarer på det, tyvärr.

Är det flera bolag än Kvalitena AB som är finansiärer av ert företag?

– Jag kan inte kommentera den typen av frågor.

Finns det någon annan som kan göra det?

– Nej, det skulle jag inte säga. Inte inom Choki AB i alla fall.

Viktor Karlsson, som är säljansvarig och sportsligt ansvarig i Hammarby Bandy, vill inte heller kommentera Mikael Anderssons inblandning.

– Huski Chocolate har varit vår huvudsponsor i två säsonger. Vi är jätteglada att de nu även är inne i fotbollen och ökar sitt engagemang i Hammarbys olika sektioner, säger han.

Nu är uppemot tio miljoner kronor om året på väg in i Hammarby Fotboll.

SportExpressens uppgifter säger att ett förslag om att arrangera en träningsmatch mellan Hammarby och Millwall förra året blev startskottet för glidningen över mot fotbollen, men idén breddas och planerna blir snart större.

Hammarbys vd Henrik Kindlund menar att han har svårt att uttala sig om i vilken utsträckning Mikael Andersson själv varit drivande i avtalet med Hammarby Fotboll, eftersom han ”helt enkelt inte vet”.

– Men det är klart, säger han.

– Det är klart att vi vet att Mikael Andersson finns i bakgrunden.

SportExpressen har sökt Mikael Andersson och Seth Lieberman via Kvalitena AB.

Texten ”snodd” av den eminenta skribenten Noa Bachner/Therese Strömberg /Expressen men även Fotboll Sthlm (måste smöra lite)

Bilderna från https://www.hammarbyfotboll.se

Attachments:
    0
    Bäs
    • 1062

Tycker det ser rätt ok ut ändå… tyckte någon skrev att de har en vegansk variant så det finns eller kommer säkert någon sockerfri också.

Borde finnas en med en lagom mängd cognac också. Passar bra i pluntan om man inte kör bil därifrån.

Attachments:
    0
Visar 25 inlägg - 151 till 175 (av 1,421 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.