Bajen, bara Bajen

Visar 25 inlägg - 76 till 100 (av 1,466 totalt)
  • Författare
    bajen-loveU4ever
    • 170

Björn Paulsen har nu spelat sin sista match för Ingolstad och tackar för sig.   De gick dessutom upp en division.

Ber en bön att flyttlasset nu går till Stockholm och Bajen.

Så man får gråta lyckotårar en gång till.    =)

BAJEN ÄLTA NR 8
    • 801

God kväll GU!

Fortsatt yster över vinsten…

…straffräddningen kom inte som någon överraskning för mig!
    Det syndes lång väg på den unge spolingen att han inte var bekväm med situationen och att Ousted skulle få en ”tagbar” straff mot sig!

må de!

bajen-loveU4ever
    • 170

När Ousted räddade straffen så började jag gråta, kändes redan då. Visste liksom!

Så grymt Bajen! Och ja, jävligt påfrestande, var på väg att stänga av flera gånger… =).

Bäs
    • 1096

Måste ju bara tillägga Ostedts räddning och Semlans straff, sista straffen som måste sitta och det utan att förta något av de andra som satte sina.

Bäs
    • 1096

Oerhört skön vinst! Trodde inte på det förrän det var klart. Vi förvaltade inte spelövertaget någon gång i matchen, inte en farlig chans eller jo, chanser var några men vi gjorde inget med dem.

Drog ner till arenan strax efter det var klart och om man inte saknade det innan så insåg man hur mycket man saknat läktarna där och då. Stötte ihop men några GUbbs som man inte sett på ett tag. Trevligt och det blev lite mersmak. Lyckades hålla mig från en fylla…

BAJEN ÄLTA NR 8
    • 801

GOD KVÄLL GU!

Cupmästare för första gången…. gör något bra av det!

Jävla jobbig match var det i a f!

Våra mittbackar var riktigt bra idag!
    Rodic gjorde det bra, som vanligt! 😉

må de!

Bäs
    • 1096

Nu ekar sången mellan husen i betongen… nåja, runt Gullmars i varje fall.

K.K..
    • 95

God förmiddag GU! Årets viktigaste match i eftermiddag. Det är tråkigt att Billborn kanske får sparken enligt alla media. Vill nog se att den diskussionen tas när Allsvenskan är slut.

BAJEN ÄLTA NR 8
    • 801

God eftermiddag GU!

Våra fina tjejer vann med 3-1 idag….utan Hanna! 😉

må de!

BAJEN ÄLTA NR 8
    • 801

God middag GU!

Är Hamad ute och trissar upp lönen?

Hoppas verkligen vi står över…. väljer Paulsen före honom alla dar i veckan!
    …minns hur han grinade ut och tyckte han förtjänade något bättre när han var hos oss!
    Den jävla inställningen klarar jag mig utan…

Dessutom visade han stolt upp vad han röstade på i valet!
    …och om sånt tycker jag inte!! 🙂

Bäs
    • 1096

Fina ord av en legendar som vet hur knopp och kropp funkar. Sv C är ju inte lika stort som en SM-guld, men annars är det nog samma lika… förväntningarna hos både dem själva och hos oss. Vi har väntat i 20 år sedan senast (om vi borträknar vår internationella cupvinst, Intertotcupen).

Åker ut på ön och rensar lite bland prylar och rabatter. Kanske det är dags att toppa gräset också efter vätan… blir nog en släng av lite av varje.

Ses och hörs på söndag… nja ses gör vi väl inte efter som vi alla är en av de 0 som får gå på matchen.

bajen-loveU4ever
    • 170

Kennedy peppar och minns…

Det är långt men fint!  =)

På söndag spelar Hammarby Fotboll en av de viktigaste matcherna i klubbens historia. Cupfinal mot BK Häcken på Nya Söderstadion. Varenda krog på Södermalm och i Söderort är fullbokad, bajare kommer samlas över hela stan för att tillsammans kunna se matchen. Det är förväntan i luften. Vi behöver något positivt efter ett dåligt 2020 och en dålig start på 2021. Nu är det fokus på vad som kan bli festernas fest. Det går nog inte att beskriva vad som kommer ske om vi skulle lyckas vinna på söndag. Vi måste börja våga prata om att vinna, ni får kalla det jinx om ni vill. Det var 20 år sedan vår senaste titel och vårt första och enda guld. Det är dags igen. Cupguldet ska till Söder – och ingenting kan stoppa oss. Grabbarna har det i sig.

Jag var ju med när vi tog det där efterlängtade guldet 2001, hemma på Söderstadion mot Örgryte. Jag hoppas nu att många kan få uppleva känslan av att vinna en titel igen och få känna allt det vi i laget och alla fans kände den där oktoberdagen 2001. Jag tänkte dela med mig av mitt minne av allt runt den där magiska dagen som är en av de bästa dagarna i mitt liv. Många minnen som är alldeles för starka för att glömma.

Hela veckan innan matchen var nervös. Jag processade matchen i huvudet non stop. Jag tror mina lagkamrater gjorde detsamma. Det var lite tryckt stämning hela veckan på något sätt. Man kände av att det var en sådan enorm förväntan. Skulle vi bli det första laget någonsin att ta guldet till Södermalm liksom. Tänk om vi förlorar? Vad händer då? Vi får inte förlora. Tänk om vi vinner? Vad kommer hända då? Jag tänkte på hur jag själv skulle prestera. Kommer jag kunna avgöra? Tänk om jag gör en skitmatch. Det var så jäkla mycket tankar. Guldet var så nära men ändå så långt borta.

Dagen innan drog jag och Carro (min fru) ut till familjen i Södertälje. Morsan och farsan var ju heltaggade på matchen de med. Även från familjen var det ju stor förväntan. Morsan hade lagat världens middag, var typ fest redan dagen innan. Det var fint men man kände ju själv att nu gäller det att prestera. Jag hade dock spelat ett tag på den här nivån nu så nervositeten kände jag att jag kunde hantera bättre än tidigare. Jag började trots min ringa ålder bli en ganska rutinerad spelare. Vi åkte hem till Årsta rätt sent på kvällen jag och Carro. Vi bodde alltså i Årsta, nära till träning och så. Lägenhet som klubben fixat. Jag hade svårt att somna, dagen D var nu riktigt nära. Efter att ha gått igenom allt i huvudet en sista gång somnade jag och fick några viktiga timmars sömn.

Dagen var äntligen kommen. Jag var faktiskt lite tung i huvudet när jag vaknade lite för tidigt. Det här var den viktigaste dagen för så otroligt många människor. Det var min viktigaste dag som fotbollsspelare. ”Jag har väntat så länge på just denna dag” passade verkligen in. Det var bara vandra till Årsta IP. Sören Cratz gick igenom laguppställning och taktik. Sedan var det buss till arenaområdet. På den tiden fick vi promenera en bit för att gå in vid grindarna på gamla Söderstadion minns jag, så vi gick bland alla pubar i området och alla fans skrek. Uppladdningen var enorm. Det var sån otrolig stämning redan där. Nuvarande Grekiska kolgrillen, vet inte om det var samma namn då, samt nån annan pub om jag minns rätt. Man kände att nu smäller det alltså! Det var gåshud! Många peppande ord från supportrarna. Många av dem verkade ha festat på från rätt tidig morgon. Haha! Det ryktades om att folk försökte köpa biljetter för 8000 kr utanför. Ingen ville missa det här.

Det enda som for i mitt huvud när jag passerat grindarna in på Söderstadion var att vi inte får bomma det här. Det får vi bara inte. Arenan började fyllas tidigt på uppvärmningen. Jag börjar känna mig mer peppad än nervös. Nu jävlar alltså. Det här är vår dag!

När vi kliver in är det magisk stämning. Det är en bra känsla. Trym Bergman nickar i stolpen eller i gaveln. Men Örgryte gör helt plötsligt 0-1 genom Jeffrey Aubynn på nick, ett snyggt mål. Jag känner näe, det här är fan inte sant. Det här får inte hända. Vi ligger under. Vi kan ju tappa guldet. Mycket far genom huvudet. Det märks också på publiken minns jag. Trym Bergman får ett läge till men når inte fram. Det vill sig inte.

Men i minut 35 börjar vändningen. Hermansson gör ett lite konstigt (men vackert) lobbmål på halvvolley. Var typ inte ens en målchans. Men han var en sån där målgörare, skytteligavinnaren. Bollen seglar in över keepern i en båge. Gick typ som i slow motion. Söderstadion exploderar. Kvitterat. 1-1. Bengalerna brinner på norra läktaren.

Vi äter oss in i matchen och tar över mer och mer. Det är kamp. Det är känslor. Det står 1-1 i halvtid. Jag känner mig inte nöjd med min första halvlek. Jag var ganska osynlig.

Dags för andra halvlek. Här kommer jag in med mer energi och det känns bättre. Jag drar en spelare utanför straffområdet och får på ett stenhårt skott som jag tror ska gå in, men den smäller rakt på keepern.

Sen smäller det igen!

Jonas Stark forcerar in 2-1 på en helt sjuk slängnick. Han offrar ju hela huvudet! Det är flipperspel i straffområdet och bollen hamnar hos Trym som slår in den mot mål, det känns inte som ett läge. Men Stark dyker upp från ingenstans flygande som en jävla stålmannen. Vi leder med 2-1. Explosionen där alltså. Euforin på läktaren. Ojojoj!!!

Bollen är sedan i mittcirkeln, minut 69. Jag läser spelet och ser hur en Örgrytespelare inte kommer hinna till bollen riktigt. Jag bryter, eller hinner först och drar snabbt förbi. Tittar upp. Ser Dick Last för långt ut. Jag agerar instinktivt utifrån vad jag ser och chippskjuter bollen över målvakten i mål. Jag blir så otroligt glad. Jag vill bara slita av mig tröjan och omfamna alla. Jag springer ut mot bänken på södra långsidan där Cratz och alla andra ledare och lagkompisar står. Jag känner att nu är det klart. SM-guldet är hemma! Det här mitt viktigaste och största mål i karriären. Ingenting slår det. Jag kan fortfarande se det och drömma mig tillbaka.

Lasse Eriksson räddar ett friläge. Nära 3-2.

Jag får sedan en känning eller något och blir utbytt. Jag stod vid sidan och vankade av och an. Jag bara väntade på att få kuta in och fira. Örgryte gör då helt plötsligt 3-2 från ingenstans, med typ en kvart kvar. Det var lång tid kvar. Jag ville bara försvinna där och då, glädjen utbyttes mot panik. Kan vi tappa det här? De negativa tankarna var tillbaka. Blås av skiten nån gång!!! Örgryte får ett till läge men Lasse stoppar säkert. Domaren blåser av lite tidigare än väntat. Jag fattar ingenting. Söderstadion exploderar för fjärde gången denna dag. Jag exploderar av känslor. Fansen stormar in från alla läktare. Det är allt från små barn till gamla gubbar och gummor. Väldigt många gråter glädjetårar. Det är så otroligt vackert. Folk skär ur delar av planen och käkar gräset, folk till och med röker gräset. Jag skojar inte. De klipper sönder näten på målen. Folk är helt galna.

Det enda jobbiga i allt detta härliga var att jag inte hade några kallingar under matchshortsen. Haha! Fansen strippade ju varenda spelare. Jag fick gapa till alla: ”Ta inte av shortsen för fan, ta av allt annat! Jag är naken under!” Där och då var det lite panikkänsla, men fansen var snälla som tur var. Jag fick behålla shortsen på och slapp stå naken framför hela Sverige i direktsändning. Det hade ju varit något. Markstedt hade ju samma problem som mig men klarade sig han med. Jag blir intervjuad efteråt, härlig intervju där jag får se mitt mål i repris. Fint minne.

När allt var över på arenan med ärevarv, spruta öl och skumpa på varandra, slänga in Cratz med kläderna på i duschen med mera var det dags för buss in till Medis och restaurang Kvarnen och Mosebacke. Längst hela Götgatan var det helt proppat med folk. Det var verkligen Bajen, bira och karneval. Flaggor vajade. Folk kramades. Väl inne på restaurangen åkte jag runt ovanför alla. Hissades runt överallt. Det var helt galet. Kändes som jag inte stod på golvet på hela kvällen. Såhär som äldre fattar man ju hur ung man var, underbart att jag fick uppleva det som endast 20 år gammal. Det här var en dag jag aldrig kommer glömma. Det var bajenmagi.

Jag hoppas cupfinaldagen på söndag blir till en liknande upplevelse för många. Det är ju många av de som är trogna supportrar nu som missade det där guldet. Som var för små för att kunna gå eller inte ens fanns till. För dem kommer en seger här vara lika stort. Jag önskar verkligen alla supportrar det, ni som stöttat laget och mig de senaste åren. Och jag hoppas också att jag, nu som pensionerad fotbollsspelare, får uppleva att ta hem en titel som supporter. Att uppleva det från sidan.

Kom igen nu Bajen!

Ni grejar det här.

Tro på er själva.

Kliv in. Kör över.

DET ÄR VI SOM ÄR HAMMARBY!!! 💚✊

Bäs
    • 1096

Ett digitalt möte är också ett möte… allt är bra och ska bli bättre. 7 ord som sammanfattar 2 timmar.

Bäs
    • 1096

Min tillit till bladet är …. obefintlig

K.K..
    • 95

God kväll GU! Det låter märkligt att nu gå ut med att Billborn får sparken efter cupfinalen.

Bäs
    • 1096

Någon i något blad har tydligen uttalat att SB och JB sitter löst och kommer få gå oavsett resultat mot Häcken.
    Jag väljer vad jag vill tro på ur den blaskan…

HOFF
    • 37

Godmorgon GU!

Fast så värst god är den väl inte efter den usla matchen igår… jisses vilket klenpresterande herrlag vi har!

Och nu väntar cupfinalen mot bk baksidan som verkar ha hittat formen..  Fifan!

Bäs
    • 1096

Ha ha, skrattretande skitmatch.

Avgå hela bunten

Tjejerna lär ta sin serie före killarna gör det

BAJEN ÄLTA NR 8
    • 801

…vad fan är det för jävla inställning?

Pinsamt!

Överbetalda sopor!

Bäs
    • 1096

Kalmaaaa borta känns inte segerrusigt, men vad fan… 2 x 45 och tillägg. Vi på väg uppåt  och de på väg åt nåt håll kanske kan ses positivt. Bra om vi får ihop ett bra lag inför nästa match som är både viktigare och lite större dignitet på. Helst vill man ju se 2 vinster såklart. Men då ska ddet till att det är ett LAG som kommer ut på plan och inte 11 individer som sparkar boll.

Såg att den visas på 5:an så man behöver inte ens streama för att se. 🙂 Börjar de få dåliga tittarsiffror eller varför visar de Bajen bort helt plötsligt?

BAJEN ÄLTA NR 8
    • 801

God middag GU!

..idag har vi chansen!

Hade ”Nanne” varit kvar hade det varit given torsk…mark my words!

Rodic fick i a f vara med i truppen idag…

bajen-loveU4ever
    • 170

Kalmar borta.  Kan gå hur som helst….

Kämpa Bajen!

Bäs
    • 1096

Japp, den satt fint den.

BAJEN ÄLTA NR 8
    • 801

God kväll GU!

Snyggt där töser… en derbyseger värmer alltid lite extra!

Trots att Hanna inte lirade, så fixade vi det ändå! 😉

BAJEN ÄLTA NR 8
    • 801

God kväll GU!

…så var ”Mange” Brodéns snoriga unge klart också! 🙂 🙂

Undrar om det kommer någon Till…. 😉

Visar 25 inlägg - 76 till 100 (av 1,466 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.