Svar till: Bajen, bara Bajen

Bäs
  • 955

Jag har hittills mest bara länkat till vansinnigheterna, har läst och dravlat en del på Twitter i saken (läs vansinnet)…
Verkar inte finnas någon hejd på dårskapen från myndigheten. Man må ha åsikter runt bengaler, tifon m.m. men när så gott som ”alla” för en gång skull står på samma sida utom just myndigheten. Det är svårt att tolka som att alla har fel och myndigheten rätt. Det senaste utspelet är ju i princip att det är (ska vara) klubbarnas ansvar att skicka upp ordningsvakter på läktarna för att ta bengalbrännare. Görs inte det så minskas antalet tillåtna på läktarsektioner. Dessa ordningsvakter ska betalas av klubbarna och ska alltså tvingas att skicka upp dessa testosteronstinna broilers med batonger i näven. De har några veckors utbildning och en speciell arenautbildning. Är det någon som kan utläsa annat än 90-talskaos i det så välkommen att presentera det.
Det här ska alltså ske när det är historiskt lugnt på läktarna. Sen att sagda fd Rikspolischef nuvarnade Ordförande i RF är denna person som ska se till att detta genomförs är ju bara det en ren skandal då han på fritiden företräder dessa ordningsvaktsföretag. Klubbarna har ihop med supportrar, SLO och andra fått det lugnt på läktarna. Alla blir i det här helt överkörda, klubbar, supportrar och SEF som alla är engagerade i denna förbättring som blivit de senaste 10-15 åren med ökad publiktillströmmning till en usel liga.

Nu har jag inte ens nämnt om dumheterna att ”vanligt folk måste kunna gå på matcherna”… vilka är ”vanligt folk” som vill men inte går på fotboll? Jag känner en skaplig mängd vanligt folk som ibland går på fotboll ibland går de till och med ofta, men de är alltså inte vanligt folk. Tjejer, killar, farsor, morsor, farbröder, morbröder, morfrar, farfrar, jobbande, jobbsökande, studerande, invandrare, utvandrare, kioskföreståndare, lärare, grävare, grevar och till och med poliser (och före detta polisanställda)… vanligt folk.

Annars kan man uttrycka det som Pernilla gör:

På fredag är det BF-medlemskväll på Jägarn… undrar vad som kommer divideras där som främsta ämne? Det var länge sedan en BF-kväll och jag hoppas att det blir några GU som man får träffa där.

…och ja, dansken får gärna sitta på ett flyg just nu. Vet inte vad det är för inkubationstid då han var ”tvungen” att lämna oss på grund av skatteregler.
När det gäller otyget i norra delarna så hoppas jag innerligt att deras elitlicens ryker ögonaböj. I övrigt inget att tillägga där i dagsläget.

0