Svar till: Bajen, bara Bajen

Bäs
  • 860

Här kommer en lång jäkla drapa igen då artikeln är stängd. Hoppas ni ursäktar, den är läsvärd om man nu inte har premium.

Muamer Tankovic lämnade Hammarby för AEK Aten i transferfönstrets elfte timme.

Nu berättar sportchefen Jesper Jansson om den oväntade övergången, turerna kring ”Mujo” och förhandlingarna på Årsta under deadline days sista timmar.

Och om regleringen i Tankovics kontrakt som gör att klubben inte får en enda krona i betalt.

– Det stör ju, absolut, säger Jansson.

Hammarby såg ut att gå mot en lugn sista dag på transferfönstret.

Det enda som låg i pipelinen var Vladimir Rodics lån till norska Odds BK. Natten till måndagen bilade Rodic upp till norska Skien för att i god tid ansluta till den norska klubben och besöka anläggningen samt skriva på avtalet innan övergången offentliggjordes på deadline day-kvällen av klubbarna.

När Hammarbys sportchef Jesper Jansson på måndagen lämnar kontoret på Årsta var han fullt inställd på en lugn kväll på transferfronten.

– Vi hade lite kontakt med ”Mujos” rådgivare på eftermiddagen när jag skulle hem från jobbet. Men jag var inställd på en lugn kväll från början och hade inga tankar på den affären, berättar Jansson inledningsvis om gårdagens deadline day-utveckling.

Jansson tillägger:

– Men när det väl drog i gång så var det upp till ”Mujo”. Han funderade i några timmar eftersom att han fick det väldigt sent till sig.

När eftermiddagen blev till tidig kväll började det sippra ut uppgifter i grekisk press att AEK Aten beslutat sig för att lägga in en sista stöt för att landa Tankovic. Det hade funnits intresse tidigare i år men inte blivit av – men den här gången gick AEK all in.

Samtidigt rådde en viss form av osäkerhet runt affären.

Den stora frågan var om parterna skulle hinna slutföra affären i tid eftersom att transferfönstret i Grekland stängde vid midnatt.

Efter ett par timmars betänketid hos Tankovic når övergången ett avgörande skede vid kvart i nio på måndagskvällen. Då kan SportExpressen avslöja att Tankovic och AEK Aten kommit överens om det personliga kontraktet.

Han lämnar Hammarby gratis med hjälp av en klausul i kontraktet och de sista detaljerna mellan parterna slutfördes på måndagskvällen. I samma veva börjar det röra på sig ute på Årsta eftersom att Tankovic ska flyga till Aten tisdag morgon.

Hammarbys sportchef Jesper Jansson.Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN

Jesper Jansson tar oss igenom fönstrets sista timmar.

– Jag och Mikael Hjelmberg (chefsscout) fick åka in sent till Årsta i går kväll, ”Mujo” kom över också, och sedan var det ett intensivt jobb. Vi satt till sent på Årsta och det var en hel del administration som jag och Hjelmberg behövde lösa med Muamer. Det gick väldigt fort för ”Mujo” också, han behövde konfrontera det och prata med familjen samt värdera vad som var bäst för honom, förklarar sportchefen.

Affären blev klar ganska sent in på deadline. Hur tajt med tid var det?

– Det var tajt med tid. AEK Aten agerade kvickt och när de väl tog kontakt så var det en korrekt dialog, då gick det fort och smidigt.

Blev ni förvånade att allt hände i elfte timmen?

– Ja, det måste jag säga. Det har varit så speciellt i och med att det varit så mycket spekulationer och i början hörde vi inte ett ord från AEK Aten. ”Mujo” har skiftat rådgivare men tidigare (i år) har den kontakten troligtvis varit direkt med hans gamla rådgivare och inte med oss för vi har inte vetat något då.

Tidigt på tisdagsmorgonen bekräftas flytten till Grekland av Hammarby i ett pressmeddelande samtidigt som Tankovic boardar ett flyg till Aten.

– Jag älskar Hammarby, det är min klubb! Det var inget lätt beslut det här… Min resa går nu vidare till Grekland, men en vacker dag kommer vi ses igen. Ett tack är inte tillräckligt till alla fans, spelare, ledare och alla som jobbar i klubben, men verkligen – tack så mycket för allt, säger ”Mujo”.

Maumer Tankovic gör tummen upp till väntande journalister i Aten.Foto: INTIME

Just AEK Aten har varit ett återkommande tema runt Tankovic. SportExpressen har i omgångar rapporterat om intresset från den grekiska klubben.

Första gången redan i november 2019 sedan i mars där klubben såg ”Mujo” som en förstärkning till sommaren. Jesper Jansson menar att man varit medvetna om läget men att Hammarby i tidigare fall inte haft en direkt kontakt med AEK Aten.

– Vi har ju tidigare hört ryktesvägen att AEK Aten varit intresserat länge men de hade aldrig tagit en direkt kontakt med oss. Hade vi haft en kontakt i ett tidigare skede, som i fallet med Genoa i vintras, så hade det blivit smidigare för alla parter. Det är alltid bättre när det är kontakt direkt mellan klubbarna, säger Jansson och tystnar.

Han letar efter rätt ord för att ge uttryck för situationen.

– Det är inte alla som jobbar på det sättet utomlands. Det fick AEK Aten höra av mig.

Jansson fortsätter:

– Med Tankovics gamla rådgivare bröts vår kontakt runt Genoa-affären och även under våren. Vi visste inte så mycket vad som hände då även om vi hela tiden hade en god dialog med spelaren, sedan förlängde vi avtalet och då var vi medvetna om detta.

– Både vi och ”Mujo” var inställda på att han skulle stanna åtminstone säsongen ut i Hammarby. Men det var reglerat i det nya avtalet vad som skulle hända vid en eventuell transfer.

Hur ser du på uppgifterna att Tankovic lämnar gratis? Vad kan du säga?

– Det är inte så mycket att säga. Vi har spelat 22 matcher i allsvenskan och det är över två tredjedelars säsong mer än vad vi förväntat oss. Vi trodde att vi hade hittat en uppgörelse med Genoa i november i fjol men vi fick behålla Tankovic och han har bidragit över två tredjedelars säsong än förväntat. Med ”Mujo” har vi personligen alltid haft en bra dialog. Han kom lite stukad från AZ Alkmaar 2017 och hade ett tufft första halvår sedan har både han och vi gjort en resa tillsammans. Vi har lyft varandra.

– I går kväll när jag, Hjelmberg och ”Mujo” satt på Årsta snackade vi om det. Dels vad Hammarby var, hur Årsta såg ut när Tankovic kom och vilken typ av fotboll vi spelade. Sedan tittar vi på var klubben är i dag, nu har vi en liten svacka visserligen, men Tankovic har gått från en lite uträknad spelare på bänken i Europa, hem till Hammarby där han lyft sig och växt fram till en landslagsspelare. Samtidigt har Hammarby som klubb gjort en resa vilket vi pratat om. I det här fallet tycker vi att det över 3,5 år varit en väldigt bra tid, det har varit en lyckad värvning, utan tvekan.

Vad tänker du kring att Muamer Tankovic lämnar Bajen utan att ni får en övergångssumma efter 3,5 år?

– Det stör ju, absolut. Framför allt mot ”Mujo”. Han var nära Serie A i ett läge där det var helt rätt för honom. Det har varit många upp- och nedgångar för både honom och oss att förhålla sig till att om han är kvar eller inte. Sedan kom coronapandemin på det. Vi har hela tiden sett det som en bonus att han varit kvar så länge men visst har det nog varit jobbigt för honom. Han hade ett kontrakt klart i Italien följt av mycket spekulationer med vad som hänt i kulisserna. Det har inte varit lätt att hantera för en spelare på något sätt, att hela tiden behöva prestera på planen, samtidigt som det är snack från olika håll. Jag tycker ändå att ”Mujo” hållit upp det väldigt bra. Ibland får en affär väldig effekt i kassan, men i ”Mujos” fall fick vi en väldig effekt på planen i form av hans prestationer.

Hur ser du på kontraktet som skrevs i somras och att det var ett långtidsavtal ni gick ut med? Vad krävdes för att få det i mål?

– Det var en win-win. Det var ett par matcher där i samma veva som han bytte rådgivare som vi tyckte att det var bättre för honom att skriva på ett avtal för han hade inget att förlora på det. Det hackade lite där i några veckor när vi inte kunde använda honom och det hade varit bäst för honom att kontraktet bara rullat på. Där handlar det om att sitta med bra folk och rådgivare runt sig.

Tankovic gjorde mål mot Djurgården i söndags.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT NYHETSBYRÅN

Supportrarna fick ju hopp att Tankovic skulle stanna i klubben ännu längre med tanke på att ni skrev ett långt avtal – sedan lämnar han på deadline day.

– Ja, det fanns stora möjligheter till det. Men det är lite så också att det är en värdering att göra. Tyvärr gick vi inte vidare i Europa League och sedan kommer ett attraktivt bud i elfte timmen från en klubb som han uppenbarligen varit i kontakt med tidigare, då får han göra en värdering av det. Men självklart, utan att lägga orden i munnen på ”Mujo”, så hade det kanske varit en annan värdering om vi trummat vidare i Europa League och allt rullat på som vanligt för oss.

– Vi har hela tiden sagt att vi har en bred trupp och det är först nu som många börjar bli friska och samtidigt är Alexander Kacaniklic i gång igen. Paulinho är också i gång och vi har Akinkunmi Amoo som är ruskigt spännande. Det ser jag inte som något problem. I Rodics fall tror jag att han behövde komma upp i självförtroende och få speltid. Vi ser det som en möjlighet för honom att kliva fram och det ska bli spännande.

Räknar ni med att Rodic är en del av Bajen 2021?

– Ja, absolut. Rodic har verkligen hela tiden stått på och varit lojal. Han har kämpat på och redan förra året kom han tillbaka starkt på hösten men nu behövde han en ny miljö och känna förtroende. Det är jättebra för honom.

Hammarbys säsong har inte alls blivit som man tänkt sig. På förhand var klubben tippat som en av förhandsfavoriterna till SM-guldet. Med sju omgångar kvar får klubben i stället hoppas på att man lyckas knipa en Europaplats.

– Vi har haft en tuff säsong. Senast mot Djurgården var vi väldigt förtjänta av en derbyseger. Killarna och klubben visar vilken kvalitet vi har utan att vara för egoistisk borde vi vunnit den matchen men det är så det har sett ut i år, säger Jesper Jansson och fortsätter. Vi visade i alla fall att vi kan gå rent sista sju matcherna och få med oss ett bra tryck inför nästa säsong.

Sportchefen pekar på att det är viktigt att kunna vara självkritisk.

– Det är fel att skydda sig bakom att andra klubbar sliter också. Vi tittar på oss själva i stället och vi är absolut inte nöjda. Men samtidigt har vi inte gett upp säsongen. På längre sikt så vet vi att Hammarby är på rätt väg, understryker Jansson.

0