Svar till: Bajen, bara Bajen

Bäs
  • 810

Ger er en låst artikel från Portugal, har inte läst den själv ännu. (Expressen)

”Han blir riktigt bra – jag har en känsla”

Stefan Billborn.Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
David Fällman i kamp med nyförvärvet Paulinho.Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Aron Johannsson.Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN

VALE DO LOBO. Hammarby befinner sig i Portugal på träningsläger.

SportExpressen satte sig ned med Stefan Billborn för att gå igenom Hammarbys trupp – lagdel för lagdel.

√ Om nyförvärvet: ”Han har fantastiska fysvärden”

√ Om superlöftet: ”En spelare som kan explodera”

√ Om målvaktsposten: ”Folk förstår inte hur bra han är”

√ Så ska Paulinho användas: ”Han kan bli fantastisk där”

Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.

MÅLVAKTER

Davor Blazevic, 27 år

Oliver Dovin, 17 år

Johan Wiland, 39 år

Stefan Billborns analys:

– I dagsläget har vi en väldigt rutinerad målvakt och det är en målvakt som växt med uppgiften. Jag har vetat om hela tiden att Davor varit jävligt bra, jag har följt honom sedan han var tio år gammal. Han skulle lägga av med fotboll i princip, men han har haft en fantastisk utveckling. Vi hade inte bytt ut honom mot någon annan målvakt i serien och han räddade oss i flera matcher i fjol.

– Folk förstår inte hur bra målvakten är, därför att han inte är ett namn som de andra. Men Davor är ruggigt bra. Vi har också en ung och lovande målvakt i Oliver Dovin som vi inte heller vet ska ta vägen, men han är väldigt spännande. Skulle det visa sig att Johan Wiland inte kan stå då kommer vi att ta in någon annan. Jag skulle inte ha problem att ha Davor Blazevic som etta.

Vad utmärker Oliver Dovin som målvakt?

– Oliver är bra för sin ålder, men jag är alltid lite så där till unga spelare eftersom att jag hållit på med dem så mycket, jag vet inte om det är så bra att de unga spelarna hela tiden får höra att de är så fantastiska. Tiden ska utvisa det. Det finns en hel del målvakter som varit i paritet med Oliver men de har inte blivit så bra som man trott att de ska bli. Oliver har potential och kan bli hur bra som helst.

– Han har tränat med oss i ett och ett halvt år, självklart är han otroligt bra. Det är stor risk att han står i division ett i år så att han får mycket matcher, då får vi en fingervisning hur bra han är. Då behöver vi inte spekulera så mycket, det är potential, men i dagsläget är det just potential.

Det här behöver Hammarby förstärka med:

Kommentar: En erfaren målvakt, som har samma profil som Johan Wiland, om det visar sig att 39-åringens axel inte håller för spel.

Davor Blazevic.Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Oliver Dovin.Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Johan Wiland.Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN

FÖRSVARARE

Simon Sandberg, 25 år

Richard Magyar, 28 år

Mads Fenger, 29 år

Kalle Björklund, 20 år

Hjalmar Ekdal, 21 år

Jean Carlos De Brito, 24 år

Oscar Krusnell, 20 år

Dennis Widgren, 25 år

Stefan Billborns analys:

– Vi har tre stycken riktigt bra allsvenska mittbackar med Mads Fenger, Rickard Magyar och David Fällman. De är bra liksom. Vi har ytterbackar som passar in i vårt spel och är väldigt bra där, bakom har vi bra bredd med unga och spännande spelare. Det känns bra tycker jag. Det känns också som att flera spelare vill utvecklas, framför allt i det offensiva spelet, jag känner att de suktar efter det. De vågar och har en ambition.

– Får en spelare som Mads Fenger vara hel i år, då är han en superspelare. Han sköt av lårmuskeln för något år sedan och var borta i ett år. Förra året när han kom tillbaka så fick han en spark på vaden på uppvärmningen mot Örebro, sedan fick han njursten och efter det njurbäckeninflammation. Han spelade halva säsongen i princip i fjol. Om han får en hel säsong så är han fantastisk.

Vem är första backup till Simon Sandberg?

– Det finns flera där. Det beror lite på, vi får se. Vladimir Rodic har spelat på den positionen när vi har spelat på hemmaplan. Man spelar kanske inte Rodic Malmö FF borta. Vi har haft Mats Solheim där tidigare, men vi får hitta något annat på det. Vi vet att Fenger kan spela där men han är väldigt bra i mitten. Tim Söderström skulle kunna spela ytterback, på båda kanterna. Han har gjort det i BP. Han är fantastisk när han får till det som innermittfältare men han kan vara ett bra komplement till bägge kanterna. Jag tror att vi skulle kunna testa det.

Simon Sandberg.Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Richard Magyar.Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN

Hur ser du på Jean Carlos De Brito?

– Vi får se under försäsongen, vi har spelat två matcher, men precis som för alla andra spelare så har han haft dykardojer på sig. Vi får se hur det tar sig, egentligen inte mer än så. Han är vänsterfotad och är en bra fotbollsspelare, vi får se om han kan tillägna sig det spelsättet som vi har. Det är den stora frågan egentligen, om han klarar av att vara en del av det. De Brito har mycket egenskaper som skulle kunna funka.

Vad behöver ni få in?

– Jag är jättenöjd med spelarna jag har. Det beror lite på hur det artar sig med Tim Söderström, Jean De Brito och hur det blir med Hjalmar Ekdal. Jag är jättenöjd med truppen jag har, däremot tror jag att vi kommer att ta in någon mer men vilken position det spelar inte så stor roll. Det räcker egentligen med att vi tar in någon för att väcka alla. Det kommer dröja till mars någon gång. Om vi ska ta in något ska han in och sätta nivån. Det är otroligt viktigt för mig att titta på spelaren jag har och inte basunera ut vad jag inte har.

En backup till Simon Sandberg. Där pågår förhandlingar med Jonathan Tamimi som tränat med klubben i ett par veckor. Det kan bli aktuellt att han ansluter till lägret i Valo do Lobo vid ett senare tillfälle. Det finns även vissa frågetecken kring Jean Carlos De Brito. Om han lämnar så kan det finnas en öppning för klubben att ta in en ytterback som är med och konkurrerar med Dennis Widgren. Det behövs två fullgoda alternativ på alla positioner, framför allt allsvenskan och Europa League ska kombineras. Marcus Degerlund slutförhandlar med Jönköping Södra och där behövs sannolikt ingen ersättare med tanke på att det redan är tjockt på mittbackspositionerna.

MITTFÄLTARE

Alexander Kacaniklic, 28 år

Darijan Bojanic, 25 år

Imad Khalili, 32 år

Jeppe Andersen, 27 år

Muamer Tankovic, 24 år

Serge-Junior Martinsson Ngouali, 28 år

Tim Söderström, 26 år

Vladimir Rodic, 26 år

Abdul Halik Hudu, 19 år

Aimar Sher, 17 år

Stefan Billborns analys:

– Vi har ett fantastiskt mittfält. Jag skulle inte byta vårt mittfält mot nåt annat i allsvenskan. Det gäller bara att få balans i det, vi har allt. Vi har aggressiviteten, passningarna och fötterna. Det är samma ska där, vi ska jobba lite mer med positioneringen i år och bli duktiga i försvarsspelet. Vi ska kanske markera lite mer så att vi kan spela ännu aggressivare. Jag är jättenöjd.

Kommer Aimar Sher att få mer utrymme i år?

– Jag tror inte att han är nära. Jag plockade upp honom i A-laget från U17 förra året, alltså förbi U19 och in i A-laget. För mig är det en talang i Hammarby som jag tycker är den första på många år där man känner ”oj”. Lite BP-känsla på, han är jävligt bra. Vi tar inte upp honom i A-laget för att han är där nu, utan att vi förväntar oss att han ska kunna bli det på sikt. Det kan vara svårt för unga spelare att förstå det också, jag har pratat med honom om det många gånger.

– Vi slängde in honom mot Sirius förra året i några minuter, vi tyckte att han hade legat i och tränat jävligt bra. Vi ville ge honom en morot. Det satt ju spelare på bänken som var bättre än honom, men han är vaken och ödmjuk. Det gäller att jobba på. Han är inte en allsvensk spelare bara för att han tillhör en a-trupp. Förhoppningsvis kan han få matcher i Frej men framför allt vill jag att han ska träna med a-laget.

Aimar Sher.Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN

Det känns som att Aimar har något internationellt i sig.

– Ja, han har en spelintelligens och ett ryck. Han är en spelare som kan anpassa sig efter nivån han spelar på. Det som är farligt är att han fortsätter att våga, det är lätt när man lyfts upp så snabbt till a-lagt att man börja spela säkert, men då försvinner utvecklingen. Jag har sagt till honom att det kan vara bra om han ibland spelar med U19, men då måste han göra grejer. Våga utmana, våga bryt linje.

– Våga ta fram bollen och spela avgörande passningar. Ta fart! Då får motståndarna sparka ner dig i stället, du kan inte gå ner till U19 och spela som du gör med a-laget. Då går det ingen bra. Vi har en bra miljö med en omhändertagande grupp, det ska bli spännande att se vad som händer med Aimar. Det skulle kunna hända något i raketfart där, det är en sån spelare som bara kan explodera. Han kan explodera om två år också och då är han inte gammal heller. Han har precis fyllt 17 år.

Hur ser du på Abdul Halik Hudu?

– Han är allround, vi får se vart det tar vägen. Han har varit med oss i några år nu och kommer nog fortsätta utgå från Frej. Det är viktigt att han spelar matcher hela tiden och tar ansvar i Frej. Han ska vara en ryggrad där och det kan han växa av. Han spelade mycket med Frej förra året, men då hade Frej Pedro Ribeiro. Nu kanske det är dags för honom att vara en ryggrad, för då kan det hända grejer. Han har mycket i sig.

Kommentar: Hammarby är väl rustat på mittfältet och det finns egentligen inga behov av att värva spelare till den här lagdelen just nu. Men sätter man situationen i ett längre perspektiv kan det behövas ett eller två namn trots allt. Muamer Tankovic kontrakt går ut i juni och det mesta talar för att han försvinner till sommaren. Här har Hammarby redan börjat agera och lagt ut krokar för Abbe Khalili, som man är intresserat av enligt uppgifter till SportExpressen. Väljer Khalili att flytta hem till allsvenskan ligger Bajen bra till. Khalili kan nog täcka flera mittfältspositioner vilket gör honom till en attraktiv och mångsidig spelare i Stefan Billborns bygge.

ANFALLARE

Aron Johannsson, 29 år

Filston Mawana, 19 år

Gustav Ludwigson, 26 år

Paulinho de Oliveira, 33 år

Stefan Billborns analys:

Vi har jättebra forwards, nu fick vi in Paulinho direkt efter att Nikola Djurdjic lämnat. Nästan på dagen kom värvningen, det är klass. Jag tror att Aron Johannsson kommer att ta kliv i år. Då har vi Alexander Kacaniklic, Imad Khalili, Paulinho, Aron Johannsson, Muamer Tankovic och Vladimir Rodic. Det är ganska bra spelare. Jag tror att Aron kommer att bli riktigt bra, jag har fått en känsla. Det är inte säkert att den stämmer men jag har fått en känsla nu för honom. Han var tio centimeter från att göra mål förra året, han hade otur många gånger. Hade han haft flyt kunde Aron gjort sex-sju mål. Han ser starkare ut och har kört på hårt.

Har Aron Johannsson haft specialschema?

– Ja, det har han. Han har kört. Det ska bli spännande som fan. Han har bevisligen varit en europeisk forward. Han är värd det så mycket, en jävla fin kille.

Hur vill du använda Gustav Ludwigson?

– Vi har spelat honom som nia, det är den lättaste positionen för att gå in och köra. Han behöver en acklematiseringsperiod. Han spelade väl i division fyra för ett par år sedan, men jag tror att han kommer att klara av omställningen på ett väldigt bra sätt. Det var också anledningen till att vi tog honom, han har en väldigt bra inställning, är seriös i sitt idrottande, har ett stort tålamod och vet själv att det gått fort. Han är där och sparkar alla på smalbenen. Gustav har fantastiska fysvärden och är jättevältränad.

– Han är inte topp tekniskt och kombinationsmässigt, däremot så tror jag att om du vill skaka om en matchbild och behöver energi då passar han väldigt bra in. Han är en adrenalinspruta. Han har haft en utvecklingskurva som är fantastisk. Jag skulle inte bli förvånad om det blir en liten platå, det är en enorm skillnad att gå till Hammarby men jag tror att han har huvudet för det. Det ska bli spännande att se vart det tar vägen.

Paulinho.Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Gustav Ludwigson.Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN

Hur vill du använda Paulinho?

– Jag tror framför allt att han kan spela till vänster och som tia, han kan bli fantastisk där. Han kommer nog också behöva lite tid på sig. Jag ville ha honom för två år sedan, men då föll det på strategin och att det var fel. Han gör hur mycket mål som helst, det ska bli kul att jobba med honom.

Kommentar: Filston Mawana kommer få spela mycket med Frej. Paulinho lär alternera mellan att spela tia och ute till vänster. För Hammarbys del gäller det att få i gång Aron Johannsson i år och Billborn är hoppfull. Men om det inte går som önskat där kan det nog bli aktuellt för klubben att ta in en anfallare på sikt. Det finns ett tomrum att fylla efter Vidar Örn Kjartansson, en tydlig referenspunkt som öser in mål. Kan Johannsson bli det för laget i år?

* * * * *

Tre snabba frågor med Stefan Billborn:

Vem blir årets utropstecken i Hammarby?

– Det är så jävla många. Jag säger Aron Johannsson.

Vem gör flest mål?

– Paulinho eller Aron Johannsson.

Hur slutar topp fem?

– Jag säga hur topp fem blir utan inbördes ordning: Malmö FF, Hammarby, AIK, Djurgården och IFK Norrköping.

0